Charterrejsens storhedstid og fremtid

30. april 2024

Charterrejser har i årtier været en populær ferieform for rigtigt mange danskere.

Den simple formel med en all-inclusive pakkerejse til et populært feriemål har tiltrukket rejselystne familier, par og enlige. Men charterrejsens position er under pres fra flere fronter. Alligevel forbliver konceptet stærkt – omend i en noget ændret form.

Begyndelsen

Princippet med charterrejser opstod efter 2. verdenskrig. Udviklingen af større fly med længere rækkevidde muliggjorde, at man kunne lade hele fly med feriegæster flyve mellem hjem- og feriedestinationen. De første charterselskaber blomstrede i 1950’erne og 60’erne med charterrejser til Middelhavsområdet.

Storhedstiden

Charterrejsens storhedstid var i 1970’erne, 80’erne og start 90’erne. Konceptets styrke lå i den enkelhed og tryghed, som en samlet pakke med fly, hotel og mad gav feriegæsterne. Det var nemt at bestille en charterrejse gennem et rejsebureau og så vide, at alt var klappet og klart, når man ankom til hotellet.

Priserne var overkommelige for mange lønmodtagere, da storbyer i Nordeuropa chartrede fly direkte til ferieområder i Sydeuropa, hvor de lokale udgifter var lave. Populære destinationer var De Kanariske Øer, Balearerne, Tyrkiet, Tunesien og ikke mindst Mallorca – der i en periode var et yndet trækplaster for danske charterturister.

Udfordringen fra lavprisflyselskaber

I 1990’erne begyndte lavprisselskaber som Ryanair og EasyJet at vinde frem med deres point-to-point ruter og selvbookede hoteller. Det undergravede charterselskabernes forretningsmodel ved at gøre rejser billigere for folk, der selv booker. Udviklingen satte charterselskaberne under pres.

Convenience fortsat i høj kurs

Trods presset fra lavprisselskaberne og internettets fremkomst, så er charterrejser fortsat populære i mange lande. Forklaringen er, at convenience-faktoren fortsat vejer tungt for mange feriegæster. Tanken om at kunne booke billetter, hoteller og måltider i én samlet pakke – ofte med børnerabat – er stadig tiltrækkende. Dertil kommer den tryghed, som mange feriegæster føler ved at have en lokalt placeret rejseleder under ferien, der kan kontaktes ved problemer.

Nye charter destinationer

I takt med at den vestlige middelklasse er vokset, er antallet af mulige charter rejsedestinationer også øget. Udover de traditionelle sydeuropæiske feriemål, kan man i dag også nemt booke charter til destinationer som Thailand, Caribien, Kenya og Mexico. Det skaber endnu flere valgmuligheder for feriegæster.

Fremtiden for charterrejser

Charterselskabernes traditionelle rolleopdeling er under afvikling. De må agere som hybridvirksomheder, der både tilbyder sammenpakkede charterrejser og samtidig individuelt bookede flybilletter/hoteller. De leverer stadig den service og tryghed, som mange feriegæster sætter pris på. Men samtidig er de også blevet et online-rejsebureau, der må konkurrere med priser og fleksibilitet over for feriegæster, der selv booker ferie ad hoc.

Udfordringen fra hjemme-bookning har dog ikke elimineret charterkonceptet. De seneste år ser man f.eks. en tendens til, at flere af charterselskabers gæster er familier, pensionister og andre, der værdsætter den nemme og trygge pakkeløsning, som en charterrejse giver.

Fremadrettet vil charterindustrien også forsøge at tilpasse sig bæredygtighedstrenden. Ved at arbejde med grønnere flyselskaber og hotelleverandører, kan charterselskaberne gøre deres produkter mere miljøvenlige. Ellers risikerer de at blive set som en utidssvarende rejseform af nye generationer.

Uanset udfordringerne forventes charterrejser at overleve. Om end i en delvist ændret form, der kombinerer elementer af det traditionelle charter med on-demand internet booking. For der vil altid være et publikum, der sætter pris på den enkelhed og sikkerhed, som en velkendt charter udbyder kan levere.

Mennesker har forskellige ferievaner. Så længe der er et marked for bekvemmelige, afstressede pakkeløsninger, så findes der plads til charterselskabernes ekspertise og service.

Udvidelse af charterkonceptet

Udover de klassiske charterrejser med fly og hotelpakker, har nogle selskaber også forsøgt at udvide charterkonceptet til andre ferieformer. Eksempelvis har visse selskaber lanceret cykelferie-charterpakker, hvor man kan booke en samlet pakke med flytransport, cykler, bookede ruter og værtshoteller undervejs på en længere cykeltur.

På samme måde har vi også set ski-charterpakker opstå, hvor du får fly, skiudstyr og hotel på skidestinationen inkluderet i én pakke. Idéen er igen at gøre ferieformen så bekvem og problemfri som muligt for feriegæsten.

Øget konkurrence på chartermarkedet

I takt med at charterrejsers fortsatte popularitet, er antallet af udbydere på markedet også steget. Udover de traditionelle, veletablerede charterselskaber, er der de senere år kommet flere nicheselskaber, der forsøger at indtage en plads på markedet.

Det har ført til øget konkurrence om at give feriegæsterne de bedste priser og service. Nogle nicheselskaber satser eksempelvis mere på ø-destinationer, sportspakker eller veganske/vegetariske charterophold for at skille sig ud. Andre presser priserne for at tiltrække kunder med lave charterpriser.

For feriegæsten har denne øgede konkurrence den fordel, at der er flere valgmuligheder og potentielt skarpere priser at vælge imellem. Udfordringen for charterselskaberne er samtidig, at de skal kæmpe endnu hårdere for at differentiere sig i publikums øjne.

Alt i alt lever charterkonceptet videre og har endda spredt sig til nye ferie-nicher. Men kampen om charterkunderne bliver stadig hårdere i en branche med skarpere konkurrence. Kun de mest konkurrencedygtige og tilpasningsdygtige charterudbydere vil overleve på sigt.